Disse kø-fælder skal du undgå på kør selv-ferien

Det kan være mere end svært helt at undgå bilkøer på sommerens tur sydpå. Men med en smule planlægning kan du undgå de værste ’Staus’. FDM har samlet et overblik over syv trafikale flaskehalse, du bør undgå på turen ned gennem Europa.

Kø på sydtysk motorvej
Trafik

Mange danskere sætter de kommende uger kursen sydpå. Men begynder ferien bag rattet, skal der tankes godt med tålmodighed hjemmefra. Igen i år er der nemlig udsigt til Staugefahr på mange europæiske veje, hvor ferietrafikken ventes at blive mindst lige så tæt som sidste sommer. Alene i Tyskland drillede 43.000 bilkøer her bilisterne i weekenderne.

Særligt i Tyskland vil der mange steder være pres på de store sydgående motorveje, ligesom EM i fodbold vil sætte sit præg på vejene i og omkring de 10 værtsbyer.

Dertil kommer de mange vejarbejder, som flere steder kan drille bilisterne. Alene på de tyske motorveje er godt 1.300 vejarbejder i øjeblikket i gang. Mange steder er hastigheden her skiltet ned til 80 km/t. eller mindre, og vejbaner er snævret ind. Ved de fleste vejarbejder er der dog to spor eller flere i hver retning.

Især på strækningerne her er der udsigt til lange kødannelser ved vejarbejder:

  • A3 mellem Würzburg og Nürnberg
  • A7 gennem ved Hamborg/Elbtunnel samt mellem Kassel og Würzburg
  • A8 München – Østrig (mod Salzburg/Innsbruck)
  • A9 vest for Berlin – Leipzig – Nürnberg – München – to vejarbejder a hver 10 km
  • A10 (Berliner Ring)
  • A99 (München Ring) øst om München – mange mindre vejarbejder

Pas på disse flaskehalse

Fra sidst i juni ruller den første ferietrafik, og den ventes at tage til kulminerende fra sidst i juli, hvor store dele af Europa går på sommerferie, og frem til sidst i august.

Et enkelt lyspunkt er dog, at det kørselsforbud, der i flere lande gælder for større lastbiler om søndagen, udvides til også at gælde lørdage. For eksempel i Tyskland, hvor forbuddet træder i kraft lørdag den 1. juli og gælder frem til udgangen af august. Det gælder dog ikke i delstaten Bayern, hvor de store lastbiler fortsat må køre både lørdag og søndag. Det skyldes oprydningsarbejdet efter de seneste ugers store oversvømmelser.

Hvad enten køerne skyldes ulykker, vejarbejde eller bare tæt ferietrafik, kan de sætte tålmodigheden på prøve, hvis man bliver fanget i de kilometerlange slanger af biler.

Men selvom det kan være svært at forudsige trafikken, kan man med lidt planlægning og fleksibilitet mindske risikoen for, at køreturen bliver alt for sur.

FDM har herunder udpeget syv trafikale flaskehalse, du skal være særlig opmærksom på, og et par tips til, hvordan du kan mindske risikoen for at blive fanget i dem.

Undgå myldretid og skiftedage

Weekenderne er sommerens travleste på vejene, hvor trafikken allerede tager til fra fredag middag. Særlig lørdag kan dog være tung, da lørdag er skiftedag på mange feriedestinationer, hvilket betyder tæt trafik i begge retninger.

Undgå derfor at ramme de store byer i myldretiden om morgenen og eftermiddagen og særligt på fredage. For danskere, der kører sydpå, vil det især sige Hamborg, Berlin og München.

Længere sydpå kan det også være en god idé at komme forbi de større flaskehalse enten før eller efter det store træk om lørdagen. Hvis muligt så kør igennem om fredagen, og tag en overnatning længere fremme. Det kan ikke bare give en kortere rejsedag lørdag, men det kan også betyde, at I ikke risikerer at tilbringe hele dagen med køkørsel i en varm bil.

Flere tyske delstater holder skoleferie forskudt fra 1. juli og til midt i august, mens delstater som Bayern, Baden-Württemberg og Slesvig-Holsten og lande i Sydeuropa først holder sommerferie far sidst i juli og i august. Det vil øge presset yderligere på vejene i især sydgående retning og ud mod kysterne.

Tilsvarende vil hjemrejsetrafikken nordpå være mærkbar, jo længere hen i juli vi kommer. Der vil derfor nemt blive ’alt udsolgt’ på vejene i begge retninger.

Hvis kø-fælden klapper

Bilen kommer på ekstra hårdt arbejde på ferien. Derfor er det vigtigt, at den kan klare strabadserne. Det gælder ikke mindst bilens batteri, der skal være i topform. Sørg også for, at klima- eller airconditionanlæg er serviceret og virker, som det skal. Det samme gælder bilens vinduesviskere. 

Sørg for at have noget vand og gerne frugt med, hvis I alligevel skulle ende med at sidde fast.

Skulle I sidde fast i en kø, er det vigtigt at trække ud til siderne, så der åbnes en korridor i midten til redningskøretøjer – en såkaldt Rettungsgasse. I flere lande er det et lovkrav. Bøden for ikke at gøre det er i Tyskland på 200 Euro.

Gode tips til, når du er på vej

Hvor man for år tilbage sad med et kort, er det for længst afløst af GPS, der gør det nemt at finde vej. Har den samtidig live trafikopdateringer, får du løbende meldinger om, hvordan trafikken er forude. Det giver dig mulighed for at vælge en anden rute.

Et alternativ er at bruge Google Maps, som nok giver det mest præcise og aktuelle overblik over trafikken forude. Ved udsigt til kø foreslår Google Maps selv en alternativ rute med beregnet sparet tid.

Elektroniske vejvisere til trods kan det stadig være praktisk med et fysisk kort i bilen.

Flere større veje og tunneller er betalingsveje. Ved både Brennerpasset og Karawanken-tunnellen og flere andre tunneller i Østrig er der betalingsanlæg, som i højsæsonen kan være flaskehalse. Via ASFiNAG kan der købes såkaldt pay by plate-passage hjemmefra, så du kører lige igennem i et fast track. Ellers er et godt råd at have kontanter (lokal valuta) i bilen, da det er den gængse betalingsform ved mange betalingsanlæg.

Har du styr på feriens mærkater?

I flere europæiske lande skal du betale for at køre på vejene. I andre skal du have et miljømærke. Få overblikket over hvad du skal bruge på din ferie og køb dem i FDMshop.

Køb feriens mærkater